branding
Besøg Faggruppen på Facebook


Wanås skulpturpark 2006


Tekst: Kitty Clausen, Helsingør Kommunes Biblioteker
Foto: Michael Lukas Petersen, Det Danske Filminstitut


I den store park til Wanås Herregård har træerne fået cowboybukser på og Le Corbusier-stolene er sat ud under træerne.

Forestil dig, at du kommer gående i en smuk, gammel skov med høje træer og store trækroner. Terrænet er bakket, og der er en stemning af både romantik og mystik, mens solens stråler glitrer ned gennem løvet på træerne. Pludselig kommer du til det nydeligste lille træhus midt blandt træerne. Enkelt og smalt i lyse farver ligger det der. Det ser ikke forfaldent ud, tværtimod det virker velholdt. Du træder forsigtigt nærmere og hører så dejlig klassisk musik. Men da du nysgerrigt kigger ind ad vinduerne ser du, at huset er aldeles tomt. Ingen møbler, ingen mennesker. Intet.


"PAPPA!!"
Mystificeret går du videre gennem skoven, ned ad nogle bakker, over nogle små vandløb og med et hører du en barnestemme, der kalder på sin "pappa". Du kigger dig omkring, men ser ingen børn og ingen pappa. Men barnet kalder igen, nu fra et andet sted, og stemmen lyder lidt mere fortvivlet. Du kan stadig ikke se nogen. Så hører du barnet igen, denne gang er stemmen aldeles fortvivlet: "PAPPA". Intet svar. Hvad sker der? Er barnet kommet væk fra sin far, er det blevet bange for noget? Du bliver urolig, kan stadig ikke se hverken barn eller pappa og ved ikke, hvad du skal gøre, da du pludselig ser en kæmpe stor grøn sten, der skyder op ad jorden som en plante og længere henne et træ, der højt oppe af stammen, hvor den deler sig i to, har fået et par kæmpestore cowboybukser omvendt på. Hvordan kan det lade sig gøre?


Eventyrskov eller skulpturpark?
Det føles som at være i en eventyrskov, men den findes i virkeligheden. Vi er taget til Wanås i det nordøstlige af Skåne, hvor skoven er en del af parken til herregården af samme navn. I dette gamle snaphaneland lidt nord for Kristiansstad ligger herregården Wanås - et firlænget, hvidpudset lille slot i renæssancestil, omgivet af en stor gammel park. På dette sted kan man se værker af verdens bedste moderne kunstnere. De udstiller i både bygninger og i parken, og en finere ramme for et møde med kunsten kan man næppe forestille sig.


Kunst i kornmagasinet og café i stalden
Det der springer én i øjnene, når man kommer til stedet, er de imponerende store, smukke staldlænger og ladebygninger med kampestensmure, kunstfærdigt murede gavle og store røde tage i teglsten, bygget af materialer fra herregårdens eget teglværk, som var i funktion frem til begyndelsen af 1900-tallet.
Det gamle kornmagasin og et par af staldene er indrettet til udstillingssteder, og der er også blevet plads til en hyggelig lille café og butik, mens resten af den kæmpestore herregård drives som økologisk landbrug.


Nok af tid og nok af plads
På Wanås er der nok af tid og nok af plads, og det er ikke det dårligste for den kreative proces, fortæller den amerikanskfødte slotsfrue Marika Wachtmeister. Og det er takket været hendes lidenskab for kunst, at Wanås siden 1987 har udviklet sig til et sandt mekka for mennesker, der holder af moderne skulpturer og installationskunst.
Hvert år inviteres internationale kunstnere til Wanås, hvor deres værker skabes direkte til stedet, og hvor den enkelte kunstner selv bestemmer, hvor værket skal placeres. I maj måned åbner årets udstilling, og sidst i oktober, når der lukkes ned igen, køber man et af værkerne til den permanente samling, som nu er på omkring 35 værker.


"Tree pants" og "The singing Tree"
Årets udstilling Insight out er med otte unge amerikanske kunstnere, og her er noget at se på for både børn og voksne. Ideen med at placere kunstværkerne rundt om i parken, så det er en overraskelse, hvad der dukker op bag træerne, virker genial, og er med til at gøre besøget på Wanås til en stor oplevelse, hvor man både forundres, forbavses, fryder sig og morer sig. Mange steder smelter natur og kunst sammen til forunderlige oplevelser. Det er kunstneren Peter Coffin, der har givet træerne cowboybukser på, "Tree Pants", som på finurlig vis dukker op her og der i parken, og på sin vis gør naturen menneskelig. Peter Coffin står også for "The singing Tree", som han har lavet sammen med David Roberts. Store megafoner placeret i et stort gammelt bøgetræ gengiver træets eget naturlige susende sprog.


Le Corbusier under træerne
Helt betagende er installationen "Solarium" af Andrea Ray. I en lille lysning med de høje træers løvkroner som tag har hun bygget seks hvilestole af brændestykker og pilemåtter i en form, der leder tanken hen på Le Corbusiers kendte møbeldesign fra 1929. Hvis man lytter godt efter, når man lægger sig til rette i stolen, kan man høre beretningen om en persons rekonvalescens på et sanatorium.


Kirkeby i Skåne
Der er andre fascinerende værker i årets udstilling, men også rigeligt at kigge på i den permanente udstilling. Og her finder man et værk af en kendt dansk kunstner.
Per Kirkeby har været et indlysende valg til skulpturparken i Wanås, men der skulle adskillige henvendelser til, før han slog til. Da han endelig kom til Wanås, blev han inspireret af Gumlösa kyrka, som ligger tæt ved Wanås. Den er bygget i 1191 og Sveriges ældste daterede teglkirke. Kirkebys røde mustensskulptur taler fint sammen med herregården store magasinbygninger, og skulpturen er helt bevidst placeret på en eng med udsigt til slottet.


Parken åben året rundt
Både de nye og gamle skulpturer og installationer byder på masser af oplevelser, og mens udstillingsbygningerne som sagt lukker sidst i oktober, så er parken åben året rundt. Derfor er det altid muligt at tjekke om barnet har fundet sin pappa!