branding
Bes√łg Faggruppen p√• Facebook


OLAFUR ELIASSON - Lund / Malmö 2005


Af Leif Bolding. Foto: Michael L. Petersen

På en halvkold decemberdag mødtes 30 forventningsfulde medlemmer under uret på Københavns Hovedbanegård. Forventningerne skyldes den forestående tur til Lund og Malmö for at se dobbeltudstillingen med vores nu snart verdensberømte landsmand - Olafur Eliasson.

Vi lagde ud med udstillingen i Lund. Den ret beskedne udstillingshal viste sig at være fyldt til bristepunktet med alskens projekter, og - tidspunktet taget i betragtning - mindede det mig lidt om julemandens laboratorium til udvikling af avanceret legetøj. Heldigvis havde vi kunsthistorikeren Ib Lorenzen med på turen, og han kunne naturligvis give nogle mere velfunderede bud på, hvad vi stod over for.


Ib Lorenzen forklarer sagens rette sammenhæng!


















Udstillingen i Malmö havde en nærmest diamentral modsat karakter! Samtlige skillevægge i kunsthallen var fjernet. Vinduerne var blændet med et hvidt materiale, som tillod dagslyset at skinne igennem. I loftet havde Olafur Eliasson lavet et ca. 10 x 10 meter stort kvadrat, hvori der også var anbragt et hvidt gennemskinneligt materiale. Over kvadratet afgav en række computerstyrede projektører et kraftigt hvidt lys der langsomt modulerede fra det køligt blålige til varmt gullige.

Ifølge Ib var hovedtanken bag udstillingen at sætte spørgsmålstegn ved vores kulturbestemte forestilling om hvidt lys - og en opfordring til i stedet at være opmærksomme på det vi sanser.