branding
Bes√łg Faggruppen p√• Facebook


SCHYL 2 / GORMLEY - Malmö 1999


Af Anneline Schjødt Pedersen

Den 12. november 1999 havde Kunstfaggruppens bestyrelse arrangeret en inspirationstur "hinsidan", - til Malmö, og medlemmerne mødte talstærkt op. Der var fastsat to hovedpunkter på turen: Malmö Konsthall samt et besøg på Malmö Stadsbibliotek, som i de senere år har undergået en gennemgribende ombygning. Biblioteket var os ikke fremmed, da Kunstfaggruppen tilbage i 1998 gæstede stedet, - nu var byggeriet imidlertid overstået og en ny kunstafdeling taget i brug.

Malmö Konsthall
Malmö Konsthall var første punkt på dagsordenen. Malmö by modtog i 1983 en stor og fornem donation af moderne udenlandsk og avantgardistisk kunst efter den store kunstsamler Jules Schul (f. 1893, d. 1977). Overdragelsen skete under forudsætning af, at donationen skulle indgå i et fremtidigt museum for moderne kunst, og under forudsætning af, at samlingen til stadighed skulle udbygges og vedligeholdes.
Museet lever foreløbig kun som en tanke, men kunsten i sig selv er aldeles nærværende, når den slippes ud til publikum! "Schul 2" hed anden del af et par udstillinger Malmö Konsthall har afholdt i 1999. Her var skulpturer og installationer på programmet.

Anthony Gormley
Én af hovedattraktionerne i Malmö Konsthall var installationen "European Field" (1993) af engelske Anthony Gormley (f. 1950). For nogle af deltagerne har der sikkert været tale om et gensyn med værket, der første gang blev vist i Malmö Konsthall i 1993, og senere på Brandts Klædefabrik i Odense. Kunsthallen modtog efterfølgende så mange positive tilkendegivelser overfor udstillingen, at ønsket om at genvise den blev efterkommet. Man trådte som tilskuer ind i et rum, og her blev man voldsomt konfronteret med et hav af små keramikvæsener, der alle som én tavst stirrede tilbage mod én. Der var mange, - 40.000 stk. blev det til, når man nøje talte efter! Satte man sig ned på gulvet foran denne forunderlige forsamling, kom de mere og mere til live for øjnene af én. Oplevelsen var på én gang bevægende og foruroligende.


Antony Gormley: European Field

Christian Boltanski
Den franske kunstner Christian Boltanski vil være kendt af mange for sin separatudstilling med forsvundne og efterladte krigsbørn på Arken i 1999. I Malmö Konsthall viste man hans installation "Hvad mere kan man sige?".
Ideen til værket opstod ved et besøg i Malmö, hvor Christian Boltanski vandrede rundt i Södra Förstadsgatan, og det gik op for ham, at gaden jo var "beboet". På kunstnerens opfordring henvendte Malmö Konsthall sig til samtlige personer, der havde Södra Förstadsgatan som bopælsadresse, og spurgte, om man ville medvirke i et "Museum Södra Förstadsgatan" ved at donere en genstand af en eller anden slags, som havde betydning eller havde haft afgørende betydning for dem.



I efteråret 1994 blev 130 industri-opbevaringsskabe stillet op i kunsthallen, hvert skab repræsenteret med et husnummer, og inde i skabene lå de genstande, som gadens beboere havde valgt. Man fik et lille bitte kig ind i en række personers liv, som på den ene side var ukendt for beskueren, på den anden side vedkommende, idet man uvilkårligt kom til at se disse menneskers liv for sig. Ved hjælp af en slidt dansesko, et brev eller et stykke værktøj, der afspejlede et levet liv, trådte de ud af anonymiteten.
Af disse 130 skabe forærede Boltanski 20 repræsentative skabe til Schyls Samling, disse indgik i den udstilling, Kunstfaggruppen så. Alt ialt var Konsthalls-besøget en god og gedigen oplevelse. Kvalitets-kultur!


Bernard Kirschenbaum (f. 1924 USA): U.T. Vægrelief, 1989


Joseph Kosuth (f. 1945 USA): Five colors and five words, 1965

Malmö Stadsbibliotek
Næste punkt på dagsordenen var omvisningen på Malmö Stadsbibliotek, men inden den havde en lille gruppe i mellemtiden nået at smutte forbi Rooseum for at se deres aktuelle udstilling.
Det var blot et par uger siden, at Nordens største folkebibliotek var blevet indviet, så indtrykket var nyt for alle.
Ombygningen har den danske og udstillingsaktuelle (på Louisiana) arkitekt Henning Larsens stået for. Lyst og nordisk i sit udtryk er det blevet, med lyse, venlige træsorter overalt. En bibliotekar fra musik- og kunstafdelingen stod for at vise os rundt, og hun berettede om arbejdet i de nye rammer.





Gensynsglæden med bog-robotterne var stor for den del af gruppen, der havde besøgt biblioteket i 1998, - stadig stod de prustende metalvæsener og tog tjenstvilligt imod lånernes afleverede bøger! - Og atter stod vi og syntes, at de var nogle vældige karle! Malmö Stadsbibliotek er af IFLA udpeget til at være et verdens tolv smukkeste folkebiblioteker, og flot er det!

Det var en ganske god tur, og mange fælles indtryk lagde op til diskussioner undervejs. Bare dét at være en stor flok ligesindede på tur er fornøjeligt! Malmö lokker ofte med fine oplevelser på kulturfronten, og lur mig, om Kunstfaggruppen ikke lader sig lokke en anden gang! Bestyrelsen kan kun anbefale medlemmerne (inkl. studentermedlemmerne) at troppe op, hver gang lejligheden byder sig!